Blogopmaak

Waarom is bloggen zo belangrijk?

29 december 2022

Daar zit toch niemand op te wachten?

Je ziet het misschien wel (steeds) vaker langskomen, bloggen! Maar waarom zou je gaan bloggen? Waar moet je het over hebben? Zitten mensen daar wel op te wachten? In deze blog neem ik je een klein stukje mee in de ‘blog wereld’ en geef ik je een paar concrete tips waar je over zou kunnen bloggen.

Simpel voorbeeldje


Laat ik starten met een klein en simpel voorbeeld:
Stel je bent een honden/kattentrimmer en je werkt 4 dagen per week in je bedrijf. Je ziet veel honden en katten langskomen op je trimtafel waarvan je soms ook denkt “arm dier, was je maar eerder bij mij op de trimtafel terecht gekomen”.

Vaak is de reden dat deze hond/kat niet eerder bij jou terecht is gekomen, omdat veel mensen totaal geen weet hebben van hoe belangrijk de vachtverzorging is van hun dier. Hoe het komt dat het in de klit/vilt schiet of hoe het werkt met de jaargetijden en wat dat doet met de vacht.

Juist op dat soort onwetendheid kan jij inspringen d.m.v. blogs te schrijven. Natuurlijk deel je ook dit soort dingen op je socials en vooral vertel je het vooral LIVE als de klant voor je staat, maar je bereikt nog meer mensen online!

Het doel van deze
kennis online delen is dat, in dit geval, mensen meer gaan begrijpen hoe de vacht van hun dier werkt en wat ze zelf al kunnen doen en vooral ook duidelijk wordt dat ze volgende keer eerder naar de trimmer moeten gaan! Door een deel van de onwetendheid weg te halen voorkom je daardoor dus ook (hopelijk) een stukje dierenleed. Want een hond/kat met klitten en vilt heeft gewoon pijn en juist dat is wat je graag duidelijk wilt maken! 


Waarom is bloggen gunstig voor jouw bedrijf?


Er zijn verschillende redenen waarom bloggen gunstig kan zijn voor je bedrijf. Ten eerste kan een blog de zichtbaarheid van je website in zoekmachines verbeteren, wat kan leiden tot meer verkeer en mogelijk meer klanten. Wel moet je erop letten dat je o.a. de juiste zoekwoorden in je blog verwerkt, maar ook het aantal woorden voldoende is (liefst minimaal 1000) én dat je consequent blogt.

Daarnaast kunnen blogs een soort platform bieden voor je bedrijf om jouw specifieke expertise en kennis te delen met jouw potentiële klant, wat weer kan helpen om vertrouwen op te bouwen. 


Waarover je allemaal kunt bloggen


Er zijn veel verschillende onderwerpen waarover een bedrijf kan bloggen, afhankelijk van jouw werk en jouw doelpubliek. Ben je werkzaam in de dierensector? Dan hieronder enkele mogelijke ideeën voor blog posts:


1)     Nieuws en updates binnen jouw sector. Is er bijvoorbeeld een nieuwe hondenshampoo uitgebracht? Speel hierop in en vertel wat meer over het wassen van honden en waarom jij welke shampoo gebruikt.

2)     Tips en advies over het gebruik van jouw producten/diensten.

3)     Succesverhalen.

4)     Een kijkje achter de schermen bij je bedrijf (en eventueel team).

5)     Antwoorden op veel gestelde vragen of zorgen van klanten.

6)     Aankondigingen over je producten en/of diensten. Komt er binnenkort wat nieuws? Zoals een gratis weggever of een nieuw pand? Speel daar alvast op in een blog. Bouw het op 😊

In het algemeen gaat het erom bloginhoud te creëren die waardevol en interessant is voor jouw doelgroep van je bedrijf. Je wilt graag dat mensen de meerwaarde zien van de blog en dat ze wat leren.


Geef ik dan niet teveel waarde weg?


Een angst van veel ondernemers is als ze een blog schrijven, met zoals in dit voorbeeld bv de honden/kattentrimmer over hoe en met welk gereedschap iemand zijn hond/kat het beste tussendoor kan onderhouden, dat ze klanten verliezen. Immers weten ze na het lezen van jouw blog nu toch hoe ze het zelf moeten doen? Maar is dat ook zo? Ik zou persoonlijk bv niet uitleggen hoe ze vilt weg moeten scheren.

Het gaat er juist om dat je een stukje kennis deelt over hoe de vacht werkt en hoe men kan zorgen dat de hond/kat bv went aan het kammen en daardoor minder kans is op vervilten. Maar ook dat een volgende trimbeurt daardoor minder stressvol verloopt.
Nog steeds is het van belang dat de hond/kat naar de trimsalon komt voor een goede vachtonderhoud. Immers weet jij met
jouw kennis, ervaring en deskundigheid veel meer dan die klant die af en toe eens zijn hond/kat kamt. Een hond/kat zijn nagels knippen is ook niet altijd voor iedereen weggelegd, denk maar eens aan die scherpe kattennagels 😉. Daar komt veel kennis én praktijk ervaring bij kijken. En die heb jij, niet jouw klant!


Input vinden om blogs te schrijven


Er zijn verschillende manieren om input te vinden voor het schrijven van blogberichten. Eén manier is om een lijst bij te houden van ideeën die je in de loop van de dag opkomen, en dan de lijst regelmatig te bekijken om te zien welke ideeën de moeite waard zijn. Daarnaast kan je sociale media, branche websites en andere online platforms gebruiken om te zien welke onderwerpen en vragen momenteel door jouw doelgroep worden besproken. Dit kan helpen om potentiële blogpostideeën te identificeren die relevant en interessant zijn voor uw publiek. Je kan ook kijken naar jouw eigen bedrijf en producten/diensten om te zien of er interessante invalshoeken of verhalen zijn die je in jouw blog kunt delen. Ten slotte kan je ook nog een zoekwoordenonderzoek doen om te zien welke termen en zinnen jouw potentiële klanten gebruiken bij het zoeken naar informatie over jouw werk/branche, en vervolgens die zoekwoorden gebruiken als uitgangspunt voor je blogpostideeën.
 
Ik kan me voorstellen dat het wat ingewikkeld is wat ik hierboven beschreven heb. Dus ook hier weer een klein voorbeeld voor de honden/kattentrimmer. Ga eens naar Google en type bv in:
“hoe vaak moet mijn hond (of kat) naar te trimmer?” Dan kom je gelijk op een paar websites uit (waar die van jou ook bij kan komen te staan met oa blogs schrijven 😉), maar ook zie je gelijk wat mensen nog meer vragen zoals:

“Welke maand hond trimmen?”
“Hoe vaak moet een Doodle getrimd worden?”
“Welke honden moeten naar een trimsalon?”

 

Als je zo op internet gaat zoeken, weet je waar de meeste vragen over zijn en kan je dat weer verder uitwerken in je blogs!

Succes!




 

Wil je graag gaan bloggen voor je bedrijf, maar heb je nog steeds geen idee hoe, waar en wanneer je moet starten? Of besteed je het liever uit? Ik kan je op weg en verder helpen, neem daarvoor vrijblijvend contact met mij op!

Contact
Hoe kan je opvallen op social media
4 april 2025
In 2025 is het online landschap drukker dan ooit. Als zelfstandig ondernemer kun je niet meer om social media heen. Maar hoe val je nog op?
2 januari 2025
De kunst van balans
beter gevonden worden in google, tips voor een goede website, waarom is een website belangrijk
11 juli 2024
Lees alles over waar je op moet letten bij het maken van een goede website en hoger te komen in Google
de voor- en nadelen van het geven van een webinar
6 juni 2024
Met de juiste voorbereiding en het gebruik van een goed platform, kan het geven van een webinar waardevolle aanvulling zijn op je marketingstrategie.
tips om jouw nieuwsbrief te verbeteren
14 mei 2024
Nieuwsbrieven die voor je werken!
12 april 2024
Ik vertel meer over uitstelgedrag en geef je 6 tips hoe je ze kunt vermijden
10 tips om over de te posten
12 maart 2024
Het is niet onmogelijk om een oneindig aantal social media posts te maken, maar het is ook niet altijd even makkelijk.
leer hoe je rust en overzicht krijgt in je drukke agenda
20 februari 2024
Self care is geen luxe, het is een noodzaak. In deze blog vertel ik waarom én geef ik tips hoe je dit kunt integreren in je drukke agenda.
tips om je doelen vast te houden
29 januari 2024
Blijf gefocust, wees veerkrachtig en blijf streven naar het beste voor jouw bedrijf en de dieren die je liefhebt...
doelen stellen, dromen waarmaken, werken met dieren
8 januari 2024
Met het aanbreken van een nieuw jaar komen ook nieuwe kansen en mogelijkheden. Het is een tijd van reflectie.
Meer posts
Share by: