Je ziet het misschien wel (steeds) vaker langskomen, bloggen! Maar
waarom zou je gaan bloggen? Waar moet je het over hebben? Zitten mensen daar wel op te wachten? In deze blog neem ik je een klein stukje mee in de ‘blog wereld’ en geef ik je een paar
concrete tips waar je over zou kunnen bloggen.
Laat ik starten met een klein en simpel voorbeeld:
Stel je bent een honden/kattentrimmer en je werkt 4 dagen per week in je bedrijf. Je ziet veel honden en katten langskomen op je trimtafel waarvan je soms ook denkt “arm dier, was je maar eerder bij mij op de trimtafel terecht gekomen”.
Vaak is de reden dat deze hond/kat niet eerder bij jou terecht is gekomen, omdat veel mensen totaal geen weet hebben van hoe belangrijk de vachtverzorging is van hun dier. Hoe het komt dat het in de klit/vilt schiet of hoe het werkt met de jaargetijden en wat dat doet met de vacht.
Juist op dat soort
onwetendheid kan jij inspringen d.m.v. blogs te schrijven. Natuurlijk deel je ook dit soort dingen op je socials en vooral vertel je het vooral LIVE als de klant voor je staat, maar je bereikt nog meer mensen online!
Het doel van deze
kennis online delen is dat, in dit geval, mensen meer gaan begrijpen hoe de vacht van hun dier werkt en wat ze zelf al kunnen doen en vooral ook duidelijk wordt dat ze volgende keer eerder naar de trimmer moeten gaan! Door een deel van de onwetendheid weg te halen
voorkom je daardoor dus ook (hopelijk) een stukje
dierenleed. Want een hond/kat met klitten en vilt heeft gewoon pijn en juist dat is wat je graag duidelijk wilt maken!
Er zijn verschillende redenen waarom bloggen gunstig kan zijn voor je bedrijf. Ten eerste kan een blog de
zichtbaarheid van je website in
zoekmachines verbeteren, wat kan leiden tot meer verkeer en mogelijk meer klanten. Wel moet je erop letten dat je o.a. de
juiste zoekwoorden in je blog verwerkt, maar ook het
aantal woorden voldoende is (liefst minimaal 1000) én dat je
consequent
blogt.
Daarnaast kunnen blogs een soort platform bieden voor je bedrijf om jouw specifieke expertise en kennis te delen met jouw potentiële klant, wat weer kan helpen om vertrouwen op te bouwen.
Er zijn veel verschillende onderwerpen waarover een bedrijf kan bloggen, afhankelijk van jouw werk en jouw doelpubliek. Ben je werkzaam in de dierensector? Dan hieronder enkele mogelijke ideeën voor blog posts:
1) Nieuws en updates binnen jouw sector. Is er bijvoorbeeld een nieuwe hondenshampoo uitgebracht? Speel hierop in en vertel wat meer over het wassen van honden en waarom jij welke shampoo gebruikt.
2) Tips en advies over het gebruik van jouw producten/diensten.
3) Succesverhalen.
4) Een kijkje achter de schermen bij je bedrijf (en eventueel team).
5) Antwoorden op veel gestelde vragen of zorgen van klanten.
6) Aankondigingen over je producten en/of diensten. Komt er binnenkort wat nieuws? Zoals een gratis weggever of een nieuw pand? Speel daar alvast op in een blog. Bouw het op 😊
In het algemeen gaat het erom bloginhoud te creëren die waardevol en interessant is voor jouw doelgroep van je bedrijf. Je wilt graag dat mensen de meerwaarde zien van de blog en dat ze wat leren.
Een
angst van veel ondernemers is als ze een blog schrijven, met zoals in dit voorbeeld bv de honden/kattentrimmer over hoe en met welk gereedschap iemand zijn hond/kat het beste tussendoor kan onderhouden, dat ze klanten verliezen. Immers weten ze na het lezen van jouw blog nu toch hoe ze het zelf moeten doen? Maar is dat ook zo? Ik zou persoonlijk bv niet uitleggen hoe ze vilt weg moeten scheren.
Het gaat er juist om dat je een stukje kennis deelt over hoe de vacht werkt en hoe men kan zorgen dat de hond/kat bv went aan het kammen en daardoor minder kans is op vervilten. Maar ook dat een volgende trimbeurt daardoor minder stressvol verloopt.
Nog steeds is het van belang dat de hond/kat naar de trimsalon komt voor een goede vachtonderhoud. Immers weet jij met
jouw kennis, ervaring en deskundigheid veel meer dan die klant die af en toe eens zijn hond/kat kamt. Een hond/kat zijn nagels knippen is ook niet altijd voor iedereen weggelegd, denk maar eens aan die scherpe kattennagels 😉. Daar komt veel kennis én praktijk ervaring bij kijken. En die heb jij, niet jouw klant!
Er zijn verschillende manieren om input te vinden voor het schrijven van blogberichten. Eén manier is om een lijst bij te houden van
ideeën die je in de loop van de dag opkomen, en dan de lijst regelmatig te bekijken om te zien welke ideeën de moeite waard zijn. Daarnaast kan je sociale media, branche websites en andere online platforms gebruiken om te zien
welke onderwerpen en vragen momenteel door jouw doelgroep worden besproken. Dit kan helpen om potentiële blogpostideeën te identificeren die relevant en interessant zijn voor uw publiek. Je kan ook kijken naar jouw eigen bedrijf en producten/diensten om te zien of er interessante invalshoeken of verhalen zijn die je in jouw blog kunt delen. Ten slotte kan je ook nog een zoekwoordenonderzoek doen om te zien welke termen en zinnen jouw potentiële klanten gebruiken bij het zoeken naar informatie over jouw werk/branche, en vervolgens die zoekwoorden gebruiken als uitgangspunt voor je blogpostideeën.
Ik kan me voorstellen dat het wat ingewikkeld is wat ik hierboven beschreven heb. Dus ook hier weer een klein voorbeeld voor de honden/kattentrimmer. Ga eens naar Google en type bv in:
“hoe vaak moet mijn hond (of kat) naar te trimmer?” Dan kom je gelijk op een paar websites uit (waar die van jou ook bij kan komen te staan met oa blogs schrijven 😉), maar ook zie je gelijk wat mensen nog meer vragen zoals:
“Welke maand hond trimmen?”
“Hoe vaak moet een Doodle getrimd worden?”
“Welke honden moeten naar een trimsalon?”
Als je zo op internet gaat zoeken, weet je waar de meeste vragen over zijn en kan je dat weer verder uitwerken in je blogs!
Succes!
Wil je graag gaan bloggen voor je bedrijf, maar heb je nog steeds geen idee hoe, waar en wanneer je moet starten? Of besteed je het liever uit? Ik kan je op weg en verder helpen, neem daarvoor vrijblijvend contact met mij op!