Iets waar jij als ondernemer wellicht vaak tegenaan loopt?! En niet alleen de ondernemers in de dierensector, alhoewel dat wellicht soms wel zo kan voelen. Maar niet getreurd, je bent echt niet de enige die zo denkt én ik help je een handje in deze blog!
Je opent je social media en je ziet allerlei berichten van concullega’s die het ene succes verhaal na het andere delen. Het lijkt wel alsof de klanten bij hun in de rij staan! De vraag die jij je kunt stellen is: “Is dat ook echt zo, of is het soms ook schijn bedriegt?”
Veel ondernemers posten van alles terwijl het echt
niet altijd daar rozengeur & maneschijn is. Dat is eigenlijk ook gelijk mijn eerste tip, laat je niet misleiden door dat soort berichten. Ook die concullega moet er hard voor werken om de juiste potentiële klanten te bereiken.
Laat je dus zeker niet onzeker(der) voelen door hoe en wat andere doen. Jij bent uniek in wat jij doet! Niemand is zoals jij en breng dat dan ook naar buiten. Wat maakt jou zo uniek? Waarom zouden juist klanten naar jou moeten komen?
Het is cliché, maar zo is het natuurlijk wel. Helaas is er geen snelle oplossing om nieuwe klanten te vinden en te bereiken. Veel werkzaamheden die je daarvoor moet doen zijn voor de
langere termijn. Want de meeste mensen willen je eerst leren kennen voordat ze een les bij je boeken, een afspraak voor de hoeven van hun paard of een trimbeurt voor hun hond/kat.
Bedenk maar zelf eens hoe jij dat doet.
Voorbeeld: Je moet nieuwe schoenen hebben. Ga jij dan altijd bij de eerste de beste schoenenwinkel naar binnen, pak je de eerste paar schoenen en koop je die zonder te passen?
Of pas je eerst een paar schoenen, ga je wellicht nog eens naar een andere winkel om te vergelijken voordat je een paar schoenen koopt? Of ben je ergens al eens eerder geweest en ga je direct terug naar die winkel omdat je daar zo fijn bent geholpen?
Het zijn verschillende vragen, maar wel eens goed om over na te denken. Want jouw potentiële klant doet namelijk hetzelfde alleen voor jouw dienst/product.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar het is de kracht van de herhaling.
Zorg dat de klanten JOU vinden! Hieronder zal ik een aantal tips geven:
1) Geef een gratis webinar
Een mooi medium voor leadgeneratie, naamsbekendheid, je kennis te delen! En een gratis webinar kan ook een manier zijn om de betrokkenheid van je (potentiële) klanten te verhogen, zoals door hen te betrekken bij een
discussie of Q&A sessie.
2) Houd je social media actief
Wat ik daarmee bedoel is dat je probeert wel minimaal 2 a 3x per week wat te posten op je social media kanalen. Voor inspiratie over wat je kan posten, lees mijn hierover in mijn blog
"hoe belangrijk is social media eigenlijk?
3) Ga naar netwerk evenementen
Als je in de gelegenheid, ga dan naar offline evenementen. Het voordeel daarvan is dat je de mogelijkheid hebt om persoonlijk contact te maken met potentiële klanten. Je kunt ze informatie geven over je product of dienst en hun eventuele vragen beantwoorden. Bovendien kun je via
non-verbale communicatie signalen opvangen over hoe geïnteresseerd ze in je aanbod zijn.
4) Meld je aan voor een beurs/evenement met een stand
Als je met een stand staat zien mensen nog meer van jou! En helpt het jouw bedrijf nog beter
zichtbaarder te maken in de markt.
5) Zorg voor een goede en overzichtelijk website
Wist je dat een gemiddelde website bezoeker binnen 2 seconden besluit om op jouw website te blijven of af te haken? En 50% daarvan scrollt en zoekt verder op je website? Een
duidelijk en gebruikersvriendelijk website is ook een must! Vertel duidelijk wat jij jouw potentiële klant kunt bieden. Als je daarnaast ook nog goed omgaat met de SEO (dus de zoekwoorden gebruikt van jouw klanten) kom je ook hoger in de zoekmachines uit.
6) Flyers/visitekaartjes ophangen
Wellicht nog wat ouderwets, maar toch kijken nog veel mensen op toonbanken naar de visitekaartjes en flyers die daar liggen. Zelfs op die borden in bepaalde winkels wordt nog vaak gekeken, maar soms ook vragen mensen daar naar hulp. Wie weet wel naar jouw hulp 😉
7) Adverteren
Adverteren is ook een mogelijk dat mensen jou zien en vinden. Zorg er wel voor dat je een goede en duidelijk tekst gebruikt en je adds strak zijn ingericht achter de schermen.
Maar vergeet vooral niet om te schrijven/denken vanuit
‘het probleem” van de klant. Dus denk niet vanuit jouw perspectief, maar echt vanuit je klant!
Waar lopen zij tegenaan? Of waar kunnen zij tegenaan lopen? Vertel daar eerst iets meer over, jouw eigen ervaringen en vertel dan hoe jij hun probleem zou kunnen oplossen!
Dat iemand jou en jouw bedrijf leert kennen kost tijd!
Zorg voor interactie met je klanten, denk ook aan gratis weggevers op je website, het versturen van een nieuwsbrief of een opvolging als iemand ergens op heeft gereageerd.
Vaak is
mond-tot-mond reclame de beste die je kunt krijgen! Reviews en aanbevelingen van andere zijn ontzettend waardevol voor jouw potentiële klant (en natuurlijk voor jezelf!).
Het allerbelangrijkst is toch wel: Houd vol en blijf geloven in jezelf!