Als diereneigenaar weet je het wellicht al. Paarden herkennen jou als ‘hun mens’ en begroeten je als je aankomt op stal of je hond/kat staat al bij de deur als je net je auto uitstapt. Of je nu aankomt in je paardenkloffie, pyjama, gala jurk of clownspak (ok dat laatste kan wellicht een beetje vreemd voor ze zijn), ze herkennen je van een afstand.
Dus ondanks dat je er elke dag wat anders uitziet en wellicht ook ruikt, herkennen ze jou aan
je stem,
gezicht
maar ook aan de
manier van lopen. Wat dieren ook hebben is een goed lange termijngeheugen en jou dus nog jaren later kunnen herkennen. Uit onderzoek is gebleken dat een paard zich de juiste reactie op de stemhulp voor achterwaarts na twee jaar nog kan herinneren! En dat zonder het in die periode geoefend te hebben.
Het brein van de mens is zeer complex en heeft verschillende systemen die samenwerken om ervaringen te verwerken en te begrijpen. Een van de belangrijkste systemen is het visuele systeem, dat verantwoordelijk is voor het verwerken van informatie die door de ogen wordt opgevangen. Het visuele systeem maakt gebruik van herkenning om objecten en gezichten te identificeren en om de betekenis ervan te begrijpen.
Herkenbaarheid is een belangrijk concept in de psychologie en neurowetenschappen, en het brein heeft verschillende mechanismen die helpen bij het herkennen van bekende objecten en gezichten. Dit gebeurt op basis van eerder opgedane kennis en ervaringen, en het brein maakt gebruik van patronen en kenmerken om te identificeren. Er zijn ook bepaalde neurotransmitters, zoals dopamine, die betrokken zijn bij het herkennen van bekende objecten en gezichten. Dopamine wordt geproduceerd in de hersenen en speelt een belangrijke rol bij het belonen van bekende ervaringen en het aanmoedigen van het leren van nieuwe informatie.
Oftewel: het brein van de mens werkt met herkenbaarheid door middel van het verwerken van visuele informatie met behulp van bekende kenmerken en patronen, en door het gebruik van bepaalde hersengebieden en neurotransmitters om bekende objecten en gezichten te identificeren en te begrijpen.
Allemaal heel leuk wat hierboven staat maar hoe vertaal je dat nu naar jouw herkenbaarheid? Daar ga ik nu wat verder op in :-)
Voor jou als ondernemer is het dus belangrijk dat jouw (potentiële)klanten jou gaan herkennen. Wat ik hiermee o.a. bedoel is je
huisstijl. Denk hierbij aan de logo, kleuren maar ook de lettertypes. Zorg ervoor dat deze overal weer terugkomen. Dus je website, social media, visitekaartjes maar ook je werkboeken en/of gratis weggevers.
Denk nu niet gelijk dat je alles in 1x perfect moet hebben of het nooit meer kunt wijzigen. Grote namen zoals Shell maar ook de BOVAG hebben in de afgelopen jaren hun logo en huisstijl langzaam aan veranderd. Soms in kleine stapjes en soms in wat grotere. Maar hun naamsbekendheid en dus herkenbaarheid hebben ze nog steeds.
Naast het hebben van een eigen huisstijl is een gezicht ook belangrijk. En daarmee bedoel ik dat je laat zien wie JIJ bent, het gezicht achter het bedrijf. Mensen kopen iets bij mensen en willen graag weten bij wie ze wat kopen. Ze willen graag verbinding voelen. Of dit nu gaat om het kopen van een zak voer, een zadelpasconsult, een behandeling voor hun dier of het zoeken naar een dierenpension, verbinding zoeken ze allemaal. Hun dier is zeer waardevol voor ze en ze willen alleen maar het allerbeste voor hun dier. Dat maakt het ook extra belangrijk dat jij laat zien wie jij bent. Naast wat je doet ook laat zien dat ze bij jou op het juiste adres zijn. Dus heb jij zelf paarden/honden/katten? Deel dat en laat zien wat jij allemaal met en voor ze doet. Zo schep je een vertrouwensband met je potentiële klant. Vertel wat meer over jezelf en deel leuke weetjes.
Herkenbaarheid op social media is dus erg belangrijk voor je bedrijf in de dierenbranch, omdat het kan helpen om je producten en/of diensten bekend te maken bij diereneigenaren en om je naamsbekendheid te vergroten. Herkenbaarheid kan worden gecreëerd door middel van het gebruik van een consistent merkbeeld op social media (zoals je logo, kleuren en lettertypes) maar ook te communiceren op social media over wie je bent en wat je doet.
Benieuwd naar tips over wat je kunt delen op social media? Lees dan mijn blog “Hoe belangrijk is social media eigenlijk?”