Als ondernemer én werkzaam in de dierensector is het belangrijk om een sterke connectie te hebben met je klanten. Of je nu een paardentrainer, zadelpasser, kattentrimmer of fokker bent, het opbouwen van een goede relatie met je klant is van onschatbare waarde. Niet alleen voor de klanttevredenheid, maar het kan ook leiden tot positieve mond-tot-mondreclame en meer zakelijke kansen en dus klanten in de toekomst.
Het opbouwen van een connectie met je klant gaat verder dan het verstrekken van een goede dienst of product. Het gaat om het begrijpen van de behoeften en wensen van je klant zodat hij zich gehoord en gewaardeerd voelen. En bij mensen met dieren gaat dat wellicht nog een stapje verder…
Bij diereneigenaren is het hebben van een diepgaande connectie met hun dieren vaak een belangrijk aspect van hun leven. Voor zijn hun dieren een ‘way of life’ en behoren ze echt tot gezin. Het feit dat jij hen dan ook echt begrijpt en wellicht ervaringen hebt die zij nu hebben, geeft ze een gevoel van verbinding. Want ik denk dat iedereen zich graag begrepen voelt als het om hun dieren gaat. En door deze sterke connectie te hebben met je klant, kan je hen helpen om de beste zorg en service te bieden.
Bovendien kan het hebben van een sterke connectie met je klanten leiden tot langdurige zakelijke relaties en positieve aanbevelingen. Mensen doen graag zaken met mensen die ze vertrouwen en respecteren. Als je je klanten het gevoel geeft dat je ze echt begrijpt en dat ze worden gehoord en gewaardeerd, zullen ze eerder terugkomen en/of zullen ze je aanbevelen aan hun vrienden en familie.
1) Luister met empathie en begrip
Luisteren is een belangrijk onderdeel, maar dan ook écht goed luisteren met empathie en begrip. Luister naar hun zorgen, vragen en behoeften. Probeer te begrijpen wat belangrijk is voor hen en wat hun relatie met hun dier betekent.
2) Toon interesse in hun dier, deel jouw passie en ervaringen
Als professional in de dierensector, is het heel belangrijk om interesse te tonen in de dieren van je klanten. Het zijn immers hun gezinsleden. Vraag naar hun naam, leeftijd, ras en persoonlijkheid. Toon interesse in hun voeding, gezondheid en welzijn. Dit kan een sterkere band creëren tussen jou en je klant. En deel jullie gemeenschappelijk passie. Laat deze passie zien aan je klanten en deel jouw kennis en ervaringen. Persoonlijke kennis en ervaringen geeft de klant vertrouwen dat je weet waar je het over hebt.
3) Geef persoonlijke aandacht
Geef je klanten persoonlijke aandacht. Maak oogcontact en gebruik hun naam tijdens gesprekken. Toon oprechte belangstelling voor hun leven en hun hobby's.
4) Toon dankbaarheid en waardering
Een belangrijk onderdeel is om dankbaarheid en waardering te tonen aan je klanten. Bedank hen voor hun vertrouwen dat ze jou toevertrouwen om voor hun geliefde dier(en) te zorgen. Laat zien dat je hun relatie met hun dier begrijpt en waardeert, en dat je toegewijd bent om de best mogelijke service te bieden.
5) Biedt hulp vanuit het hart en straal rust en vertrouwen uit
Als dierenprofessional heb je te maken met situaties waarin je klanten echt hulp nodig hebben, soms in emotioneel zware tijden. Dit kan bijdragen aan het opbouwen van een sterkere connectie en kan een blijvende indruk achterlaten op je klanten. Jouw werk en passie is om dieren te helpen. Rust, harmonie en vertrouwen zijn 3 steekwoorden die elke keer terug zullen komen en waarvan jouw klanten ook zullen waarderen als je deze deelt en uitstraalt. Biedt jouw hulp ook echt vanuit je hart aan.
Als je deze tips van harte zult nemen, zal je zien dat jouw klant zich echt gehoord, gezien en begrepen voelt. Dieren zijn een belangrijk onderdeel in ons leven en behoren de beste zorg te krijgen.
En dat begint bij jou als professional!