Als hippische ondernemer kan het opzetten van een online community een waardevolle toevoeging zijn voor jouw bedrijf. Het opzetten van een online community zorgt ervoor dat je een betrokken en trouwe groep klanten kunt opbouwen en jezelf kunt profileren als expert op jouw specifieke vakgebied.
Het biedt namelijk de mogelijkheid om jouw persoonlijke kennis en expertise te delen én daarnaast het vergroten van jouw bereik en klantenbestand. Bovendien kun je op een interactieve manier klantrelaties opbouwen, versterken en behouden.
Om een succesvolle online community op te zetten, is het belangrijk om je te focussen op de behoeften en interesses van jouw doelgroep. Richt je op het creëren van waardevolle content, het opbouwen van persoonlijke relaties en het faciliteren van interactie tussen leden. En doe dit vooral ook op jouw manier! Blijf bij jezelf!
Een paar voorbeelden:
Ben jij een bekapper? Een online community kan voor een bekapper een uitstekend platform zijn om informatie te delen over de voordelen van natuurlijke hoefverzorging. Binnen de community kun je bijvoorbeeld tips en adviezen delen over het onderhouden van de hoeven van paarden op een natuurlijke manier, of discussies faciliteren over verschillende methoden van hoefverzorging. Je kunt ook informatie delen over de verschillende soorten producten die worden gebruikt in de hoefverzorging en de voordelen van natuurlijke ingrediënten.
Een ander voorbeeld is het delen van informatie over trainingstechnieken. Dus ben jij een paardentrainer dan kan dit voor jou interessant zijn. Veel paardeneigenaren zijn op zoek naar informatie over hoe ze hun paarden op een paard vriendelijke en effectieve manier kunnen trainen. Door middel van video's, artikelen en discussies over verschillende trainingsmethoden kun je waardevolle kennis delen en een loyale gemeenschap opbouwen. Dit kan ook heel specifiek zijn over bv trailerladen.
Een online community kan ook worden ingezet om alleen specifieke producten of diensten te promoten. Bijvoorbeeld, als je als bedrijf gespecialiseerd bent in de verkoop van natuurlijke paardenproducten, kan een online community gericht zijn op het delen van informatie over natuurlijke producten en het stimuleren van discussies over het belang van natuurlijke producten voor paarden. Door het delen van deze informatie maak je meer mensen bewust wat de voordelen zijn van natuurlijke paardenproducten en tegelijkertijd wordt jouw bedrijf meer gewaardeerd.
Het opzetten van een online community kan een geweldige manier zijn om verbinding te maken met klanten en relaties op te bouwen. Het kan echter ook erg tijdrovend zijn en een grote inspanning vereisen om het te onderhouden. Daarom is het belangrijk om te weten wanneer het niet geschikt is om te beginnen met het opzetten van een online community.
Het is niet geschikt voor je:
1) als je
niet bereid bent om tijd en middelen te investeren om de community te onderhouden, is het niet verstandig om ermee te beginnen. Het opzetten van een online gemeenschap is slechts het begin, daarna moet je deze onderhouden en beheren om ervoor te zorgen dat deze actief blijft en van waarde is voor de leden.
2)
als je doelgroep niet actief is op online platformen, heeft het weinig zin om een online community te starten. In dit geval kan het beter zijn om je te richten op andere manieren om verbinding te maken met jouw klanten, zoals persoonlijke evenementen/clinics of andere communicatie zoals e-books en/of nieuwsbrieven.
3) als je
geen duidelijke doelstellingen
hebt voor jouw online community en niet weet wat je ermee wilt bereiken, kan het opzetten ervan een verspilling van tijd en middelen zijn. Het is belangrijk om te weten wat je met de community wilt bereiken, welke doelgroep je wilt bereiken, en welke soorten inhoud en activiteiten je wilt aanbieden om jouw doelstellingen te behalen.
4) als je
niet bereid bent om open te staan voor feedback en discussies binnen de community, is het beter om er niet aan te beginnen. Een online gemeenschap moet een veilige plek zijn waar leden zich vrij voelen om hun mening te geven en ideeën te delen. Als je niet bereid bent om open te staan voor deze feedback, kan het opzetten van een online community jouw bedrijf schaden in plaats van helpen.
Er zijn verschillende manieren en programma’s om een online community op te zetten. Enkele voorbeelden zijn:
Social media:
Je kunt social media gebruiken. Voordeel is dat het gratis is, nadeel dat het minder overzichtelijk is voor jouw klanten.
Huddle:
Een zeer gemakkelijke en gebruikersvriendelijk programma.
Wordpress:
Maak je al gebruik van een wordpress website? Dan kan je bv via Buddypress een online community maken
Maar er zijn natuurlijk nog talloze meerdere manieren om een online community op te zetten. Verdiep je erin en vraag eens aan collega’s, vrienden en familie of zij iets weten en vooral wat hun ervaring ermee is!
Het opzetten van een online community kan een krachtige manier zijn om klantrelaties op te bouwen en jouw bedrijf te laten groeien met nieuwe klanten. Het is echter wel belangrijk om eerst te overwegen of het geschikt is voor jouw bedrijf en doelstellingen voordat je ermee begint. Want het kost veel tijd én je moet naast tijd er ook (vaak) geld in investeren.
Je kunt ook op papier zetten wat voor jou de voor- en nadelen zijn. Zo maak je het overzichtelijk voor jezelf als je nog twijfelt. Als je voor een yeah gaat, maak dan een duidelijk stappenplan wanneer je wat gaat doen en zet ook een (haalbare) deadline.
Wil je eens sparren of een online community wat voor jou en jouw bedrijf is? Neem dan eens vrijblijvend contact met mij.